Expertiza contabila

În atenția membrilor CECCAR Filiala București înscriși la sesiunea de admitere in Grupul Expertilor Judiciari 04.10.2024

În urma înregistrarii pentru participarea la testarea privind admiterea in Grupul Experților Contabili Judiciari vă comunicăm cateva aspecte organizatorice:

Testul va avea loc în intervalul orar 1200 – 1600, timpul alocat acestuia fiind de 4 ore, astfel:

  1. Test grilă pentru verificarea cunoștințelor teoretice, cu o durată de 1 h,
  2. Studiu de caz, respectiv elaborarea unui raport de expertiză din domeniul contabilitate și fiscalitate, cu o durată de 3 h.

Testarea constă în rezolvarea,  în mod individual,  de către experții contabili candidați a:

  1. setului compus din 25 de întrebări, fiecare având 3 variante de răspuns, din care una corectă,
  2. studiului de caz, care va fi redactat pe colile puse la dispoziție prin caietul de examen;

Accesul în sala de examen se permite doar până la ora 11:50. Membrii înscriși se vor identifica de către comisie prin: act de identitate / carnet de membru / legitimație.

Locul desfasurarii examenului este CECCAR Filiala Bucuresti, în amfiteatrul Trancu Iași, București, sector 4, Intrarea Nestorei, nr. 4-6.

 Succes!

 

CECCAR Filiala București

 


 

Dragi colege și colegi,

Vă informăm că, din motive logistice, generate de suprapunerea cu examenul de admitere la stagiul CECCAR și de faptul că numărul de candidați înscriși a depășit estimările noastre, sesiunea de admitere în Grupul Experților Judiciari (GEJ) programată inițial pentru data de 27 septembrie 2024, a fost reprogramată pentru data de 4 octombrie 2024.

Termenul-limită pentru depunerea documentelor necesare înscrierii a fost prelungit până la 30 septembrie 2024, inclusiv.

 

Încărcare documente admitere în GEJ


Admitere în Grupul Experților Judiciari 2024

Dragi colege & colegi,

CECCAR  organizează testul pentru admiterea în Grupul Experților Judiciari (GEJ).

• Datele desfășurării testului:

               1. Prima sesiune: 11 septembrie 2024
               2. A doua sesiune: 27 septembrie 2024

• Durata și structura testului: 

               1. Testul va avea o durată de 4 ore.
               2. Testul va include două probe:

                - Test grilă: Verificarea cunoștințelor teoretice (1 oră);

                - Studiu de caz: Elaborarea unui raport de expertiză în domeniul contabilității și fiscalității (3 ore).
 

Pentru înscrierea la testul pentru admiterea în GEJ, depunerea cazierului judiciar, a declarației pe propria răspundere privind nepunerea în mișcare a unei acțiuni penale și a cererii de înscriere se vor face online, doar de către experții contabili care au viza de exercitare a profesiei la zi, astfel:

1. până la data de 5 septembrie 2024 – pentru sesiunea din 11 septembrie 2024

2. până la data de 20 septembrie 2024 – pentru sesiunea din 27 septembrie 2024

Încărcare documente admitere în GEJ

Cererea de înscriere la testul pentru admiterea în GEJ, a declarației pe propria răspundere privind nepunerea în mișcare a unei acțiuni penale și cererea de exceptare de la testul pentru admiterea în GEJ se vor încărca în format PDF și se vor semna electronic cu semnătura electronică calificată a membrului.

Experții contabili care nu dețin o semnătură electronică calificată valabilă pot depune direct sau prin curier documentele în original la sediul filialei.

La a doua sesiune, organizată în data de 27 septembrie 2024, se pot prezenta și experții contabili care au participat la prima sesiune, dar nu au promovat testul de admitere în GEJ.

Tematica și bibliografia pentru examenul de admitere în GEJ

Descarcă documente admitere în GEJ

La cerere pot fi exceptați de la susținerea testului următoarele categorii:

•experții contabili absolvenți ai facultăților de drept sau ai unui master în acest profil,

•cadre didactice universitare pentru disciplinele de Contabilitate sau Finanțe.

Cei în cauză vor depune, după caz, online/la filialele CECCAR de care aparțin, pe lângă documentele pentru înscrierea la testul pentru admiterea în GEJ menționate anterior, o cerere de exceptare de la susținerea testului și documentele doveditoare care să ateste că se află într-una dintre categoriile care permit exceptarea.

Descarcă cerere exceptare de la testul pentru admiterea în GEJ

Cererea de înscriere la testul pentru admiterea în GEJ, a declarației pe propria răspundere privind nepunerea în mișcare a unei acțiuni penale și cererea de exceptare de la testul pentru admiterea în GEJ se vor încărca în format PDF și se vor semna electronic cu semnătura electronică calificată a membrului.

Experții contabili care nu dețin o semnătură electronică calificată valabilă pot depune direct sau prin curier documentele în original la sediul filialei.

La a doua sesiune, organizată în data de 27 septembrie 2024, se pot prezenta și experții contabili care au participat la prima sesiune, dar nu au promovat testul de admitere în GEJ.


Depunerea Fișei de opțiuni în vederea înscrierii în Lista experților contabili judiciari pe specializări în anul 2024
Prelungire termen completare și depunere fișă opțiuni 2024 - 10 mai 2024
 

Vă comunicăm că, potrivit Hotărârii Consiliului Superior al CECCAR nr. 24/768 din 29.03.2024, au fost aprobate modificările și completările aduse Normelor 1044/2010 privind îmbunătățirea activității de expertiză contabilă judiciară (publicate pe site-ul CECCAR).

Printre modificările aprobate se regăsește completarea specializărilor în care experții contabili au dreptul de a efectua expertize contabile judiciare. Astfel, pentru punerea în aplicare a dispozițiilor cuprinse în Normele 1044/2010 privind îmbunătățirea activității de expertiză contabilă judiciară vă solicităm completarea formularului Fisa de optiuni. .

Formularul online reprezentând Fișa de opțiuni pentru efectuarea de expertize contabile judiciare se va completa cu datele personale și profesionale, și se vor bifa specializările alese. După completare, formularul se va imprima dând click dreapta pe formular, apoi Print, sau utilizând opțiunea de print a browserului web și se va semna olograf pe fiecare pagină.

Fișa de opțiuni printată și semnată olograf se va scana și se va încărca în formularul online completat anterior și se va da click pe butonul "Trimite Fișa de opțiuni", Linkul în care veți accesa și completa Fișa de opțiuni este următorul: https://formulare.ceccar.ro/formular-gej-lista-de-optiuni/.

Fisa de optiuni completată, va fi transmisă până la data de 10 mai 2024, inclusiv. Netransmiterea acestei Fișe exclude posibilitatea înscrierii experților contabili în Lista experților contabili pe specializări aferentă anului 2024.

CECCAR Filiala București

 


În atenția experților contabili judiciari

Depunerea Fișei de opțiuni în vederea înscrierii în Lista experților contabili judiciari pe specializări în anul 2024
 

Vă comunicăm că, potrivit Hotărârii Consiliului Superior al CECCAR nr. 24/768 din 29.03.2024, au fost aprobate modificările și completările aduse Normelor 1044/2010 privind îmbunătățirea activității de expertiză contabilă judiciară (publicate pe site-ul CECCAR).

Printre modificările aprobate se regăsește completarea specializărilor în care experții contabili au dreptul de a efectua expertize contabile judiciare. Astfel, pentru punerea în aplicare a dispozițiilor cuprinse în Normele 1044/2010 privind îmbunătățirea activității de expertiză contabilă judiciară vă solicităm completarea formularului Fisa de optiuni. .

Formularul online reprezentând Fișa de opțiuni pentru efectuarea de expertize contabile judiciare se va completa cu datele personale și profesionale, și se vor bifa specializările alese. După completare, formularul se va imprima dând click dreapta pe formular, apoi Print, sau utilizând opțiunea de print a browserului web și se va semna olograf pe fiecare pagină.

Fișa de opțiuni printată și semnată olograf se va scana și se va încărca în formularul online completat anterior și se va da click pe butonul "Trimite Fișa de opțiuni", Linkul în care veți accesa și completa Fișa de opțiuni este următorul: https://formulare.ceccar.ro/formular-gej-lista-de-optiuni/.

Fisa de optiuni completată, va fi transmisă până la data de 2 mai 2024, inclusiv. Netransmiterea acestei Fișe exclude posibilitatea înscrierii experților contabili în Lista experților contabili pe specializări aferentă anului 2024.

 


În atenția experților contabili judiciari

Vă informăm că în perioada 01.05.2024 – 06.05.2024 activitatea de auditare a rapoartelor de expertiză contabilă va fi întreruptă, reluându-se din data de 07.05.2024.

 

Vă reamintim că:

- programările pentru planificarea convocărilor cu participarea la săli, se realizează exclusiv pe adresa de email ceccarbuc@ceccarbuc.ro (+ audituldecalitate@ceccarbuc.ro în cc), cu cel puțin două zile înainte; în funcție de solicitări, convocările vor putea fi programate de luni până vineri – interval orar 08.00-16.00, pentru sediul din Bld. Mircea Vodă, nr. 35, bl. M 27, sc. 1, etaj 1, sector 3;

- programările pentru auditarea rapoartelor de expertiză contabilă judiciară, se realizează exclusiv pe adresa de email audituldecalitate@ceccarbuc.ro (+ ceccarbuc@ceccarbuc.ro în cc), cu cel puțin două zile înainte; programările vor putea fi realizate de luni până vineri – interval orar 08.00-16.00, pentru sediul din Bld. Mircea Vodă, nr. 35, bl. M 27, sc. 1, etaj 1, sector 3.

 

CECCAR Filiala București


În atenția membrilor CECCAR Filiala București

 

Vă informăm că începând cu data de 03 Aprilie 2023, programul de lucru al CECCAR Filiala București, se va desfășura de Luni până Vineri, în intervalul orar 09.00 - 17.00.

Programările pentru auditarea rapoartelor de expertiză contabilă judiciară, se realizează exclusiv pe adresa de email audituldecalitate@ceccarbuc.ro (+ ceccarbuc@ceccarbuc.ro în cc), cu cel puțin două zile înainte; programările vor putea fi realizate de luni până vineri – interval orar 09.00-16.00, pentru sediul din Bld. Mircea Vodă, nr. 35, bl. M 27, sc. 1, etaj 1, sector 3.

Programările pentru planificarea convocărilor cu participarea la săli, se realizează exclusiv pe adresa de email ceccarbuc@ceccarbuc.ro (+ audituldecalitate@ceccarbuc.ro în cc), cu cel puțin două zile înainte; în funcție de solicitări, convocările vor putea fi programate de luni până vineri – interval orar 09.00-16.00, pentru sediul din Bld. Mircea Vodă, nr. 35, bl. M 27, sc. 1, etaj 1, sector 3.

 

CECCAR Filiala București


 

ÎN ATENȚIA EXPERȚILOR CONTABILI JUDICIARI

 

Depunerea Fișei de opțiuni în vederea înscrierii în Lista experților contabili judiciari pe specializări în anul 2024
 

 

Având în vedere necesitatea prelucrării în timp util a datelor din Fișele de opțiuni în vederea intocmirii listei GEJ, avem rugămintea către membrii care îndeplinesc condițiile și doresc să profeseze ca expert contabil judiciar în anul 2024, să procedeze la transmiterea online a Fișelor de opțiuni până pe data de 28.02.2024.
 
Depunerea Fișei de opțiuni pentru înscrierea în Lista experților contabili judiciari pe specializări aferentă anului 2024 de către experții contabili judiciari, se realizează prin completarea formularului de mai jos.
 
Depunerea Fișelor de opțiuni și înscrierea experților contabili judiciari în Lista experților contabili pe specializări în anul 2024, se realizează în cazul membrilor CECCAR Filiala Bucuresti care au calitatea de experti contabili judiciari, dețin viză cu parafă pentru anul 2023 (valabilă până la data de 31.03.2024) și doresc sa obțina viză cu parafă pentru anul 2024.

Expertii contabili care nu vor obtine pana la data de 31.03.2024 viza cu parafa pentru anul 2024, vor fi excluși automat din Lista experților contabili judiciari pe specializări aferentă anului 2024. 
 

Pentru înscriere – click aici

 


ÎN ATENȚIA EXPERȚILOR CONTABILI JUDICIARI

Depunerea Fișei de opțiuni în vederea înscrierii în Lista experților contabili judiciari pe specializări în anul 2023
Având în vedere necesitatea prelucrării în timp util a datelor din Fișele de opțiuni în vederea intocmirii listei GEJ, avem rugămintea la adresa celor care doresc să profeseze ca expert contabil judiciar in anul 2023, să procedeze la transmiterea online a Fișelor de opțiuni până pe data de 28.02.2023.
Depunerea Fișei de opțiuni pentru înscrierea în Lista experților contabili judiciari pe specializări aferentă anului 2023 de către experții contabili judiciari, se realizează prin completarea formularului de mai jos.
Depunerea Fișelor de opțiuni și înscrierea experților contabili judiciari în Lista experților contabili pe specializări în anul 2023, se realizează în cazul membrilor CECCAR Filiala Bucuresti care dețin viză cu parafă pentru anul 2022 (valabilă până la data de 31.03.2023) și doresc sa obțina viză cu parafă pentru anul 2023. Expertii contabili care nu vor obtine pana la data de 31.03.2023 viza cu parafa pentru anul 2023, vor fi excluși automat din Lista experților contabili judiciari pe specializări aferentă anului 2023.

 

Pentru înscriere – click aici​

 


ÎN ATENȚIA EXPERȚILOR CONTABILI JUDICIARI

 

Depunerea Fișei de opțiuni în vederea înscrierii în Lista experților contabili judiciari pe specializări în anul 2022
Având în vedere necesitatea prelucrării în timp util a datelor din Fișele de opțiuni în vederea intocmirii listei GEJ, avem rugămintea la adresa celor care doresc să profeseze ca expert contabil judiciar in anul 2022, să procedeze la transmiterea online a Fișelor de opțiuni până pe data de 28.02.2022.
Depunerea Fișei de opțiuni pentru înscrierea în Lista experților contabili judiciari pe specializări aferentă anului 2022 de către experții contabili judiciari, se realizează prin completarea formularului de mai jos.
Depunerea Fișelor de opțiuni și înscrierea experților contabili judiciari în Lista experților contabili pe specializări în anul 2022, se realizează în cazul membrilor CECCAR Filiala Bucuresti care dețin viză cu parafă pentru anul 2021 (valabila pana la data de 31.03.2022) și doresc sa obțina viză cu parafă pentru anul 2022. Expertii contabili care nu vor obtine pana la data de 31.03.2022 viza cu parafa pentru anul 2022, vor fi excluși automat din Lista experților contabili judiciari pe specializări aferentă anului 2022.

 

Pentru înscriere – click aici

 


În atenția experților contabili judiciari

 

Vă reamintim că:

- programările pentru planificarea convocărilor cu participarea la săli, se realizează exclusiv pe adresa de email ceccarbuc@ceccarbuc.ro (+ audituldecalitate@ceccarbuc.ro în cc), cu cel puțin două zile înainte; în funcție de solicitări, convocările vor putea fi programate de luni până vineri – interval orar 08.00-16.00, pentru sediul din Bld. Mircea Vodă, nr. 35, bl. M 27, sc. 1, etaj 1, sector 3;

- programările pentru auditarea rapoartelor de expertiză contabilă judiciară, se realizează exclusiv pe adresa de email audituldecalitate@ceccarbuc.ro (+ ceccarbuc@ceccarbuc.ro în cc), cu cel puțin două zile înainte; programările vor putea fi realizate de luni până vineri – interval orar 08.00-16.00, pentru sediul din Bld. Mircea Vodă, nr. 35, bl. M 27, sc. 1, etaj 1, sector 3.


În atenția experților contabili judiciari

 

Vă reamintim că:

- programările pentru planificarea convocărilor cu participarea la săli, se realizează exclusiv pe adresa de email ceccarbuc@ceccarbuc.ro (+ audituldecalitate@ceccarbuc.ro în cc), cu cel puțin două zile înainte; în funcție de solicitări, convocările vor putea fi programate de luni până vineri – interval orar 08.00-16.00, pentru sediul din Bld. Mircea Vodă, nr. 35, bl. M 27, sc. 1, etaj 1, sector 3;

- programările pentru auditarea rapoartelor de expertiză contabilă judiciară, se realizează exclusiv pe adresa de email audituldecalitate@ceccarbuc.ro (+ ceccarbuc@ceccarbuc.ro în cc), cu cel puțin două zile înainte; programările vor putea fi realizate de luni până vineri – interval orar 08.00-16.00, pentru sediul din Bld. Mircea Vodă, nr. 35, bl. M 27, sc. 1, etaj 1, sector 3.

 


ÎN ATENȚIA EXPERȚILOR CONTABILI JUDICIARI

 

Stimați colegi,

Din motive independente vă anunțăm, că pe data de 23 august 2021 (Luni), activitatea de auditare a rapoartelor de expertiză contabilă judiciară va fi întreruptă, reluându-se din data de 24 august 2021, conform programului anunțat anterior.


ÎN ATENȚIA EXPERȚILOR CONTABILI JUDICIARI

Stimați colegi,

Având în vedere specificul redus al activității judiciare din luna august,  vă comunicăm că în perioada 09.08.2021 - 03.09.2021, activitatea de auditare a rapoartelor de expertiză contabilă judiciară se va realiza în zilele de luni, marți și miercuri, în intervalul orar 08:00 - 16:00, în Bld. Mircea Vodă, nr. 35, bl. M 27, sc. 1, etaj 1, sector 3.
Pentru programare vă solicităm să trimiteți e-mail pe adresele: audituldecalitate@ceccarbuc.ro și ceccarbuc@ceccarbuc.ro

ÎN ATENȚIA EXPERȚILOR CONTABILI JUDICIARI

Depunerea Fișei de opțiuni în vederea înscrierii în Lista experților contabili judiciari pe specializări in anul 2021

Având în vedere necesitatea prelucrării în timp util a datelor din Fișele de opțiuni în vederea intocmirii listei GEJ, avem rugămintea la adresa celor care doresc să profeseze ca expert contabil judiciar in anul 2021, să procedeze la transmiterea online a Fișelor de opțiuni până pe data de 15.02.2021.

Depunerea Fișei de opțiuni pentru înscrierea în Lista experților contabili judiciari pe specializări aferentă anului 2021 de către experții contabili judiciari, se realizează prin completarea formularului de mai jos.

Depunerea Fișelor de opțiuni și înscrierea experților contabili judiciari în Lista experților contabili pe specializări în anul 2021, se realizează în cazul membrilor CECCAR Filiala Bucuresti care dețin viză cu parafă pentru anul 2020 (valabila pana la data de 31.03.2021) și doresc sa obțina viză cu parafă pentru anul 2021. Expertii contabili care nu vor obtine pana la data de 31.03.2021 viza cu parafa pentru anul 2021, vor fi exclusi automat din Lista experților contabili judiciari pe specializări aferentă anului 2021.

În perioada următoare, vom comunica pe site-ul ceccarbucuresti.ro și prin newsletter, informațiile necesare depunerii raportului pe 2020 și obținerii vizei pentru anul 2021.

Pentru înscriere – click aici​

Vă mulțumim!   
Cu stimă,

Președinte CECCAR Filiala București,
Andrei Aurel

 

 


ÎN ATENȚIA EXPERȚILOR CONTABILI JUDICIARI

Având în vedere contextul actual, recomandările privind distanțarea socială și respectarea măsurilor sanitare pentru evitarea răspândirii virusului COVID-19, vă reamintim că orice deplasare la sediul din Bld. Mircea Vodă, Nr.35, pentru obținerea Vizei Auditului de Calitate pe Rapoartele de expertiză contabilă judiciară, trebuie anunțată și programată cu cel putin o zi înainte, respectiv data și ora sosirii. Regulile pentru planificarea convocărilor cu participarea la săli rămân neschimbate.
 
Pentru programări puteți folosi adresa de email: audituldecalitate@ceccarbuc.ro, iar în cc: ceccarbuc@ceccarbuc.ro.

 

Cu stimă,  

     Președinte CECCAR Filiala București,
Andrei Aurel


MODEL RAPORT DE EXPERTIZĂ CONTABILĂ EXTRAJUDICIARĂ HORECA

RAPORT DE EXPERTIZĂ CONTABILĂ EXTRAJUDICIARĂ

raport de asigurare independent privind baza de calcul al ajutorului, calculată conform prevederilor art.2 alin. (2) din OUG 224/2020 cu modificările și completările ulterioare

Pentru descărcare - click aici

Ministerul Justiţiei – Direcţia pentru servicii juridice conexe a “Listelor experţilor contabili pe specializări”

Pentru îmbunătăţirea modului de întocmire, actualizare şi comunicare a listelor cuprinzând experţii contabili pe specializări, în vederea înregistrării acestora în aplicaţia informatică utilizată de Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti – Direcţia Servicii Conexe, în scopul sprijinirii organelor îndreptăţite să dispună efectuarea expertizei judiciare în aplicarea regulilor procedurale de numire a experţilor contabili judiciari şi respectiv, de efectuare a expertizelor contabile judiciare în conformitate cu “Standardul profesional nr.35 Expertizele contabile”, emis de către Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, se stabileşte următoarea procedură:

1. Filialele Corpului, prin grija directorilor executivi ai filialelor, vor întocmi anual “Lista experţilor contabili pe specializări” (Model nr. 1), în două exemplare.

Acestea se transmit la direcţia de specialitate din cadrul aparatului central al Corpului, până la data de 20 februarie a fiecărui an.

“Lista experţilor contabili pe specializări”, începând cu anul 2010, se întocmeşte, având în vedere următoarele precizări:

  • “Lista experţilor contabili pe specializări” pe anul 2009 va fi actualizată de către filiale cu toate modificările care au intervenit până la 31.12.2009 pe baza modelului nr. 4 “Modificări privind lista experţilor contabili pe specializări” comunicate de către CECCAR la Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti – Direcţia Servicii Conexe şi operate în baza de date a acestuia.

Pentru asigurarea exactităţii datelor înscrise în “Lista experţilor contabili pe specializări” actualizată până la 31.12.2009, filiala va consulta “Lista experţilor contabili pe specializări” existentă pe site-ul CECCAR (cu redirecţionare către site-ul Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti).

  • “Lista experţilor contabili pe specializări” pe anul 2009 actualizată până la 31.12.2009, va fi transmisă de către fiecare filială, în format electronic, la DUANPAC, până la data de 15.01.2010.
  • În “Lista experţilor contabili pe specializări” pe anul 2009 actualizată până la 31.12.2009 se va înscrie bolduit, orice modificare rezultată din “Fişa de opţiuni” (Model nr. 2) solicitată de la experţii contabili sau din documentele privind evidenţa şi gestionarea membrilor, datele nemodificate menţinându-se înscrise cu caractere normale, astfel:

– poziţiile (experţii contabili) care se exclud faţă de “Lista experţilor contabili pe specializări” pe anul 2009 actualizată până la 31.12.2009, se notează bolduit, cu litera “E”, sub “Numele şi prenumele” expertului contabil (col. 1);

– poziţiile (experţii contabili) care se includ faţă de “Lista experţilor contabili pe specializări” pe anul 2009 actualizată până la 31.12.2009, se notează bolduit, cu litera “I”, sub “Numele şi prenumele” expertului contabil (col.1);

– poziţiile care se modifică, în col. 1-16 vor fi notate cu litera “M”, sub “Numele şi prenumele” expertului contabil (col.1), înscriindu-se bolduit datele modificate în coloanele corespunzătoare. Modificările la “specializări” ( col. 8-16) vor fi notate bolduit, cu “- X” (specializarea la care se renunţă faţă de opţiunile anului 2009, care se şterge din cele deja existente) şi cu “+ X” (specializarea pentru care se optează în plus faţă de opţiunile anului 2009, care se adaugă la cele deja existente). Opţiunile care se păstrează din anul 2009 se preiau în listă nemodificate, nebolduite;

– poziţiile la care nu se modifică niciuna din datele prevăzute în “listă” se notează bolduit cu “N”, sub “Numele şi prenumele” expertului contabil (col.1).

  • “Lista experţilor contabili pe specializări” pe anul 2009 actualizată până la 31.12.2009, incluzând modificările rezultate din “Fişa de opţiuni” operate conform precizărilor de mai sus, constituie “Lista experţilor contabili pe specializări” pentru anul 2010.

“Lista experţilor contabili pe specializări” pentru anul 2010 va fi transmisă de către fiecare filială, şi în format electronic, la DUANPAC, până la data de 20 februarie.

Modalitatea de întocmire a “Listei experţilor contabili pe specializări” prevăzută la pct.1 pentru anul 2010 se va aplica şi pentru următorii ani. “Lista experţilor contabili pe specializări” se editează cu font Arial Narrow, dimensiune 12 pct.

2. Pentru întocmirea “Listei experţilor contabili pe specializări”, se va solicita, de la toţi experţii contabili înscrişi în Tabloul Corpului din raza filialei care au dreptul şi disponibilitatea de a efectua expertize contabile judiciare, completarea şi depunerea “Fişei de opţiuni” potrivit Modelului nr. 2 anexat, până la data de 15 februarie a fiecărui an.

Adresa prin care se solicită de către filială completarea “Fişei de opţiuni” va cuprinde următoarele elemente obligatorii:

  • Modelul nr. 2 “Fişa de opţiuni”;
  • Modelul nr. 3 “Explicaţii pentru Fişa de opţiuni” şi Modelul nr. 1 “Lista experţilor contabili pe specializări”;
  • Termenul (15 februarie) de depunere a “Fişei de opţiuni” la filială, cu menţiunea că nerespectarea acestui termen exclude posibilitatea înscrierii expertului contabil respectiv în “Lista experţilor contabili pe specializări” destinată organelor beneficiare pentru anul respectiv;
  • Atenţionarea expertului contabil de la care se solicită “Fişa de opţiuni” că înscrierea în “Lista experţilor contabili pe specializări” se va putea efectua numai în condiţiile în care s-a acordat viza anuală pentru exercitarea profesiei în conformitate cu Normele privind evidenţa şi gestionarea membrilor, emise de Corp;
  • La exprimarea opţiunii pe specializări este necesar să fie avute în vedere pregătirea profesională şi experienţa expertului contabil în specializările pentru care optează să efectueze expertize contabile judiciare, în concordanţă cu principiul privind competenţa profesională şi prudenţa prevăzut de Codul etic naţional al profesioniştilor contabili.

3. Directorul executiv al filialei are obligaţia de a asigura verificarea “Fişelor de opţiuni” prezentate de către experţii contabili în ceea ce priveşte pregătirea profesională şi experienţa acestora în specializările pentru care au optat şi a lua sau propune măsuri în consecinţă, după caz.

În “Lista experţilor contabili pe specializări” prevăzută la pct.1 din prezenta procedură, vor fi înscrişi numai experţii contabili care şi-au exprimat disponibilitatea şi îndeplinesc condiţiile de exercitare a profesiei, în concordanţă cu principiul privind competenţa profesională şi prudenţa prevăzut de Codul etic naţional al profesioniştilor contabili.

Directorul executiv al filialei poartă răspunderea asupra datelor privind dreptul de exercitare a profesiei al experţilor contabili înscrişi în “Lista experţilor contabili pe specializări”.

4. “Lista experţilor contabili pe specializări” va fi actualizată în cursul anului în caz de suspendare sau interdicţie a dreptului de exercitare a profesiei, deces, plecare din ţară, mutarea domiciliului în alt judeţ, obţinerea calităţii de expert contabil şi înscrierea în Tabloul Corpului de noi membri, retragerea expertului contabil la solicitarea acestuia, modificarea datelor de identificarea ale experţilor contabili, şi altele, după caz.

Modificările ce intervin în “Lista experţilor contabili pe specializări” se transmit direcţiei de specialitate din cadrul Aparatului central al Corpului, în două exemplare, în termen de 5 zile de la constatarea cazurilor menţionate la alineatul precedent, conform Modelului nr. 4 anexat la prezenta procedură.

5. Întocmirea “Listei experţilor contabili pe specializări ” (model nr. 1) şi a modelului nr. 4 “Modificări la lista experţilor contabili pe specializări” se prezintă exemplificativ în anexele la prezenta procedură.

6. Direcţia de specialitate din cadrul Aparatului central al Corpului primeşte “Listele experţilor contabili pe specializări” de la filialele Corpului, le analizează şi ia sau propune măsuri de rectificare, după caz, după care le prezintă conducerii Corpului în vederea comunicării acestora la Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti – Direcţia Servicii Conexe, până la data de 15 martie a fiecărui an.

Modificările ce intervin în “Lista experţilor contabili pe specializări” primite de la filialele Corpului se comunică, după aceeaşi procedură la Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti – Direcţia Servicii Conexe, în termen de 5 zile de la primirea modificărilor transmise de filiale.

Modelul nr. 4 “Modificări privind Lista experţilor contabili pe specializări” se întocmeşte de către filială pe baza documentelor care atestă evenimentele menţionate la pct.4, notându-se bolduit cu litera “E”, “I” sau “M”, după caz, conform precizărilor de la pct.1 privind întocmirea “Listei experţilor contabili pe specializări”.

7. Prezenta Procedură privind întocmirea, actualizarea şi comunicarea “Listelor experţilor contabili pe specializări” se aplică începând cu anul 2010.


* Aprobată prin Decizia nr.06/148 a Biroului Permanent al Consiliului Superior al Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România din 19 mai 2006, cu modificările şi completările ulterioare.

Lista experţilor contabili pe specializări – redirecţionare către site-ul Ministerului Justiţiei

NORMELE nr. 1044/2010 privind îmbunătățirea activității de expertiză contabilă judiciară, aprobate prin Hotărârea Consiliului Superior al CECCAR nr. 10/200 din 21.07.2010, cu modificările ulterioare

Cap. I  Considerații generale

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, denumit în continuare Corpul, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, cu modificările și completările ulterioare, are printre atribuții următoarele:
“art. 20: (…)
b) organizează evidența experților contabili, (…), prin înscrierea acestora în Tabloul Corpului;
c) asigură buna desfășurare a activității experților contabili (…);
d) elaborează și publică normele privind activitatea profesională și conduita etică a experților contabili (…), ghidurile profesionale în domeniul financiar – contabil;
(…)
f) sprijină formarea și dezvoltarea profesională prin programe de formare și dezvoltare profesională adecvate;
g) apără prestigiul și independența profesională a membrilor săi în raporturile cu autoritățile publice, organisme specializate, precum și cu alte persoane juridice și fizice din țară și din străinătate;
(…).”

Potrivit precizărilor art. 24 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2 /2000, privind organizarea activității de expertiză tehnică judiciară și extrajudiciară, cu modificările și completările ulterioare, „Expertizele contabile judiciare pot fi efectuate numai de experți contabili atestați în condițiile legii.”

Standardul profesional nr. 35 – Expertizele contabile, elaborat de Corp, stabilește normele profesionale de lucru, de raportare și de comportament ale experților contabili în cadrul misiunilor de expertiză contabilă judiciară și extrajudiciară.

În vederea creșterii profesionalismului și calității serviciilor furnizate de experții contabili, a creșterii stabilității experților contabili care efectuează expertize contabile judiciare și în scopul întăririi responsabilității structurilor executive ale Corpului și pentru aplicarea unitară a dispozițiilor legale menționate anterior, s-au elaborat prezentele Norme.

Cap. II Atribuțiile funcționale ale structurilor executive responsabile cu această activitate

 Art. 1 (1) Direcția responsabilă la nivelul Aparatului Central al Corpului pentru coordonarea activității de expertiză contabilă judiciară este: Direcția pentru urmărirea aplicării normelor profesionale și auditului de calitate (DUANPAC), care are următoarele atribuții:

  1. elaborează și întreține în colaborare cu compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Justiției „Procedura privind întocmirea, actualizarea și comunicarea către Ministerul Justiției – Serviciul Profesii Juridice Conexe a Listelor experților contabili pe specializări”;
  2. urmărește aplicarea corespunzătoare a procedurii, analizează problemele care intervin în aplicarea acesteia și propune măsuri de modificare când situația impune acest lucru;
  3. elaborează normele interne ale activității de expertiză contabilă judiciară care reglementează modul de organizare și funcționare al Grupului de experți judiciari (GEJ);
  4. gestionează evidența experților contabili judiciari înscriși în GEJ;
  5. ține evidența experților contabili judiciari reclamați sau sancționați și comunică operativ organelor beneficiare cazurile de suspendare sau excludere a acestora din cadrul GEJ;
  6. analizează și centralizează listele experților contabili judiciari pe specializări întocmite de filialele Corpului conform procedurii și le transmite compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Justiției;
  7. la solicitarea petenților, organelor de urmărire penală și a instanțelor de judecată înaintează acestora extrase din listele cuprinzând experții contabili judiciari pentru a fi numiți să efectueze expertize contabile judiciare;
  8. urmărește pregătirea profesională a experților contabili înscriși în GEJ pentru a fi avute în vedere Standardul profesional nr. 35 – Expertizele contabile, Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, Codul de procedură civilă, Codul de procedură penală și alte reglementări care au incidență cu activitatea de expertiză contabilă judiciară;
  9. organizează testarea cunoștințelor experților contabili la înscrierea în GEJ, elaborând tematica și testele necesare acestei activități;
  10. eliberează, la cerere, legitimațiile care confirmă înscrierea experților contabili în GEJ, și ține evidența acestora prin Registrul privind evidența experților contabili judiciari;
  11. îndrumă, coordonează și controlează din punct de vedere tehnico – profesional activitatea de expertiză contabilă judiciară din cadrul filialelor;
  12. colaborează împreună cu compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Justiției în soluționarea problemelor semnalate de filiale cu privire la activitatea de expertiză contabilă judiciară;
  13. colaborează împreună cu compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Justiției în soluționarea problemelor semnalate acestuia de organele de urmărire penală, instanțele de judecată și de alte organe cu atribuții jurisdicționale cu privire la activitatea de expertiză contabilă judiciară;
  14. elaborează semestrial Raportul privind activitatea de expertiză contabilă judiciară pe care îl prezintă, prin Directorul general executiv, organelor de conducere ale Corpului și îl înaintează spre informare compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Justiției;
  15. colaborează cu organele beneficiare ale lucrărilor de expertiză contabilă în vederea identificării soluțiilor la problemele semnalate de acestea structurilor teritoriale și centrale ale Corpului;
  16. organizează instruiri, mese rotunde și întâlniri de lucru cu structurile de profil din cadrul Corpului și, după caz, cu reprezentanți ai organelor beneficiare ale activității de expertiză contabilă judiciară;
  17. sesizează consiliile filialelor, structurile cu atribuții de etică din cadrul filialelor și comisiile de disciplină cu cazurile de nerespectare a reglementărilor Corpului de către experții contabili înscriși în GEJ;
  18. propune conducerii Corpului măsuri de rezolvare a problemelor identificate în activitatea de expertiză contabilă judiciară ca urmare a investigațiilor proprii sau a sesizărilor primite de la terțe persoane;
  19. elaborează proiectul bugetului anual de costuri privind activitatea de expertiză contabilă judiciară, pe care îl prezintă spre aprobare, prin Directorul general executiv, Consiliului superior al Corpului, ca parte a bugetului general al Corpului.

(2) La nivel teritorial, structura executivă responsabilă cu această activitate este conducerea executivă a filialei.

(3) Atribuțiile funcționale ale structurii executive responsabile cu această activitate, la nivel central și teritorial, vor fi detaliate prin proceduri de lucru interne.

Cap. III Înscrierea experților contabili în GEJ

Art. 2  (1) Înscrierea experților contabili în GEJ,  se face la cererea acestora dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  1. au calitatea de expert contabil, dobândită în condițiile legi, sunt înscriși  în Tabloul Corpului, au statut de membri activi cu viza de exercitare a profesiei la zi;
  2. au depus cererea de înscriere în vederea susținerii testului și înscrierii în GEJ la sediul filialei Corpului în a cărei rază teritorială își au domiciliul experții, conform ANEXEI nr. 1, în termenele și condițiile prevăzute de prezentele norme și însoțită de opțiunile personale privind specializările pentru care consideră că au competența necesară să efectueze expertize contabile judiciare;
  3. au promovat testul de verificare a cunoștințelor privind regulile legale, procedurale și profesionale de efectuare a expertizelor contabile judiciare;
  4. nu au antecedente penale și se bucură de o bună reputație profesională și socială.

(2) La cerere pot fi exceptați de la susținerea testului următoarele categorii: lectorii abilitați de Corp pe specialitățile Expertiză contabilă, respectiv Standarde profesionale, experții contabili absolvenți ai Facultăților de drept sau ai unui master în acest profil, cadre didactice universitare pentru disciplinele de Contabilitate sau Finanțe. Cei în cauză vor depune la filiale copii ale documentelor doveditoare.

Art. 3 (1) Testul se organizează de către CECCAR și se desfășoară teritorial la nivelul fiecărei filiale, pe baza unui grafic aprobat prin Hotărâre a Consiliului Superior.

(2) Termenii de referință ai testării vor fi stabiliți și transmiși filialelor prin adresă circulară sub semnătura Directorului general executiv iar experții vor fi anunțați în mod obligatoriu atât pe site-ul filialei cât și prin alte forme, (afișe la sediul filialei și al birourilor locale, e-mailuri sau scrisori, anunțuri în presa locală etc.) astfel încât să fie asigurată o publicitate corespunzătoare pentru informarea experților contabili.

(3) Pentru experții contabili care, din diferite motive, nu se pot prezenta în prima sesiune sau nu au promovat testul, se va organiza o a doua sesiune, la un interval de cel puțin două săptămâni față de prima sesiune. Cei care nu au promovat testul nici în a doua sesiune, se pot înscrie la următorul test organizat pentru înscrierea în GEJ.

(4) Subiectele pentru susținerea testului se stabilesc la nivelul direcției de specialitate din cadrul Corpului, cu sprijinul grupului de lectori pe acest domeniu, și se transmit filialelor, prin curierat, organizarea revenind filialei. Corectarea testelor se face de către o comisie ce va fi stabilită prin Decizie a Biroului Permanent al CECCAR, iar rezultatele se afișează la sediul filialei.

Art. 4 (1) Directorul executiv al filialei verifică fișa cu opțiunile depuse și analizează dacă acestea corespund cu experiența profesională sau pregătirea profesională a expertului contabil în cauză și dispune după caz. Propunerile filialelor privind înscrierea experților contabili în GEJ și specializările acestora se vor comunica individual, în scris, pentru a fi cunoscute de aceștia și însușite sau contestate.

(2) Dacă expertul contabil este nemulțumit de dispoziția directorului executiv, poate depune în scris, la conducerea Corpului, o contestație în termen de trei zile lucrătoare de la luarea la cunoștință a dispoziției în cauză. Conducerea Corpului va analiza contestația în termen de 10 zile lucrătoare pronunțând o hotărâre. Hotărârea conducerii Corpului rămâne definitivă.

(3) Cei care au promovat testul și și-au îndeplinit obligațiile față de Corp, vor fi înscriși în GEJ.

Înscrierea efectivă a experților contabili în GEJ se face de către personalul structurii de specialitate a Corpului, pe baza listelor înaintate de filiale.

Art. 5 Nerespectarea termenelor și condițiilor prevăzute de prezentele norme exonerează Corpul de răspundere cu privire la neînscrierea experților contabili în GEJ în anul respectiv.

 Cap. IV Evidența experților contabili judiciari

Art. 6 (1) Calitatea de expert contabil judiciar se poate dovedi cu legitimația de expert contabil judiciar, eliberată la cerere, prin grija Corpului, conform modelului prezentat în  ANEXA nr. 2, valabilă doar cu viza anuală pe carnetul de expert contabil.

(2) Expertul contabil judiciar este obligat, de îndată, să aducă la cunoștința Direcției de specialitate din cadrul Corpului, prin directorul executiv al filialei, orice modificare cu privire la statutul său (modificare date contact, suspendare, încetare activitate, punerea în mișcare a unei acțiuni penale împotriva sa, etc.).

Art. 7 Evidența experților contabili judiciari se realizează de Direcția de specialitate la nivelul Corpului (DUANPAC), pe baza centralizării listelor cuprinzând experții contabili care îndeplinesc condițiile de înscriere în GEJ (care reprezintă extrase ale Tabloului) și sunt transmise de filiale, prin directorul executiv.

Art. 8 (1) La nivelul filialelor înscrierea se va face într-un registru distinct intitulat „Registrul privind evidența experților contabili judiciari”, al cărui model este prezentat în ANEXA nr. 3.

(2) Informațiile legate de identificarea expertului, pregătirea profesională, opțiunile privind specializările, sancțiunile disciplinare, etc., vor fi cumulate în „Fișa individuală de evidență a expertului contabil judiciar”, prezentată în Anexa nr. 4, completată în format electronic la nivelul filialei.

Art. 9 Documentele referitoare la evidența experților contabili judiciari și a legitimațiilor acestora, inclusiv Registrele de evidență, au caracter de documente cu regim special.

Art. 10 În cazul schimbării datelor de identificare (adresă, nume, prenume, nr. telefon, etc.) expertul contabil judiciar în cauză va înainta către conducerea filialei o cerere, însoțită, după caz, de copia actului care atestă modificarea datelor respective. În cazul schimbării numelui, expertul în cauză va preda legitimația, în vederea eliberării unei noi legitimații. Persoana responsabilă desemnată din cadrul filialei păstrează documentele anexate cererii, certifică conformitatea pe cerere și o transmite Direcției de specialitate din cadrul Corpului pentru a dispune în consecință.

Art. 11 În cazul pierderii legitimației, titularul trebuie să publice un anunț în presa locală, în care să anunțe pierderea sau sustragerea acesteia și să o declare nulă. La filiala de domiciliu a solicitantului se va depune o cerere pentru eliberarea unui duplicat, însoțită de anunțul din presă. Conducerea filialei va înainta Aparatului Central documentele și propunerea de eliberare a duplicatului.

După aprobarea propunerii de către Biroul Permanent al CECCAR, se va elibera un duplicat, care va avea același număr cu cel al legitimației pierdute sau sustrase.

Art. 12 Taxa pentru eliberarea unui duplicat, cât și pentru preschimbarea unei legitimații pentru experții contabili judiciari va fi în sumă de 10 EURO, echivalentul în lei, la cursul BNR din ziua plății.

Art. 13 Neîndeplinirea obligațiilor experților contabili judiciari stabilite prin reglementările Corpului  atrag după sine excluderea experților respectivi din GEJ.

 Cap. V  Instruirea, perfecționarea și evaluarea experților contabili judiciari

Art. 14 (1) Experții contabili judiciari sunt obligați să participe la formele de instruire și perfecționare profesională, prevăzute în Programul National de Dezvoltare Profesională, pentru efectuarea a minim 40 de ore pe an de pregătire profesională, din care 20 de ore de curs, la disciplinele care au incidență în activitatea de expertiză contabilă judiciară.

(2) Programarea cursurilor de instruire și pregătire profesională a experților contabili judiciari va fi inclusă în Calendarul de dezvoltare profesională continuă al filialei CECCAR, ca anexă separată și va fi urmărită și raportată la termenele din Programul național de dezvoltare profesională continuă.

Art. 15 Pentru asigurarea evidenței pregătirii profesionale a experților contabili judiciari și a urmăririi evoluției profesionale a acestora, filialele teritoriale ale Corpului au obligativitatea de a actualiza pentru fiecare expert contabil judiciar Fișa individuală de evidență a expertului contabil judiciar.

Art. 16 Semestrial, prin grija filialelor se vor organiza instruiri/seminarii cu experții contabili judiciari cu privire la teme de interes pentru activitatea de expertiză contabilă judiciară.

Cap. VI. Obligațiile experților contabili judiciari

Art. 17 (1) Experții contabili judiciari au obligația de a respecta și îndeplini reglementările emise de Corp, prevederile Codului etic național al profesioniștilor contabili și ale Standardului profesional nr. 35 – Expertizele contabile.

(2) De asemenea, în exercitarea misiunii lor, experții contabili judiciari vor aplica regulile procedurale prevăzute de OG nr. 2/2000 privind organizarea activității de expertiză tehnică judiciară și extrajudiciară, de Codul de procedură civilă și de Codul de procedură penală, cu privire la efectuarea expertizelor contabile judiciare dispuse de organele îndreptățite la aceasta.

Art. 18 În conformitate cu Regulamentul CECCAR privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, experții contabili judiciari, indiferent de calitate (expert numit sau expert parte) au obligația să prezinte rapoartele de expertiză contabilă judiciară precum și opiniile separate ale experților parte, pentru a fi supuse auditului de calitate.

Cap. VII Radierea experților contabili judiciari din GEJ

Art. 19 Experții contabili judiciari vor fi radiați/suspendați din GEJ în următoarele situații:

  • radiați din oficiu, la ieșirea din Tablou sau la sesizarea filialelor pe motiv că nu și-au îndeplinit obligațiile față de Corp;
  • suspendați din oficiu ca urmare a intervenirii unei stări de incompatibilitate, care obligă expertul la trecerea la secțiunea inactivi sau a unei suspendări disciplinare;
  • în situaţia în care împotriva expertului contabil, membru GEJ, s-a pus în mişcare acţiunea penală pentru săvârşirea unei infracţiuni de corupţie sau de serviciu ori pentru săvârşirea cu intenţie a unei alte infracţiuni pentru care legea prevede pedeapsa închisorii de un an sau mai mare, se dispune suspendarea dreptului de a efectua expertize contabile judiciare până la soluţionarea definitivă a cauzei;
  • radiați/suspendați la cererea expertului, exprimată în scris, în anul în curs pentru anul următor. Pentru radierea/suspendarea în anul în curs, se poate aproba cererea, de către conducerea Corpului, numai în cazuri temeinic justificate (incompatibilitate, cauze medicale care presupun repausuri de lungă durată etc.);
  • nerespectarea obligației prevăzute la art. 18.

 Cap. VIII  Aspecte financiare

Art. 20 Cheltuielile cu instruirea, perfecționarea și testarea experților contabili judiciari se vor suporta din cotizațiile și taxele pe care aceștia sunt obligați să le achite pentru cursurile de pregătire profesională, conform reglementărilor Corpului, din taxele de înscriere în „Registrul privind evidența experților contabili judiciari” și eliberarea legitimației de expert contabil judiciar ale căror  cuantumuri se vor aproba prin Decizia Biroului Permanent al Consiliului Superior al CECCAR.

Cap. IX Dispoziții tranzitorii și finale

Art. 21 (1) Structurile cu atribuții în activitatea de expertiză contabilă judiciară vor asigura, urmări și raporta semestrial conducerii Corpului modul de aducere la îndeplinire a prezentelor norme.

(2) Prezentele Norme intră în vigoare de la data aprobării lor de către  Consiliul Superior al Corpului.

(3) Anexele 1-4 fac parte integrantă din prezentele Norme.