Comentariul ETAF privind pachetul „TVA în era digitală”
Miercuri, 4 aprilie 2023, ETAF a răspuns la consultarea publică a Comisiei Europene referitoare la pachetul „TVA în era digitală” (ViDA). ETAF privește acest pas important către extinderea digitalizării ca o oportunitate pentru profesioniștii din domeniile financiar-contabil și fiscal pentru a se concentra pe activitatea de consiliere a clienților. Totuși, digitalizarea nu vine fără riscuri și va fi necesară instituirea unor măsuri de protecție pentru a realiza o tranziție de succes. În special, ETAF consideră că termenul-limită de două zile după ce a avut loc evenimentul exigibil pentru emiterea facturilor este prea solicitant, în special pentru IMM-uri, și ar trebui extins. Mai mult, ETAF este de părere că o introducere etapizată pentru IMM-uri și microîntreprinderi ar putea fi avută în vedere. În timp ce toate întreprinderile, indiferent de dimensiunea lor, ar trebui cel puțin să poată primi facturi electronice, IMM-urile ar putea beneficia de o perioadă de tranziție de un an pentru emiterea de facturi electronice. În opinia ETAF, o astfel de introducere graduală ar crește gradul de acceptabilitate a sistemului de facturare electronică în rândul IMM-urilor și microîntreprinderilor și ar spori, astfel, șansele unei tranziții de succes. În orice caz, normele detaliate trebuie cunoscute cu suficient timp înainte, cel puțin 8 luni în avans, pentru a lăsa suficient timp profesioniștilor din domeniu să-și informeze clienții și să-i ajute să se adapteze la noua legislație. În final, ETAF a subliniat și importanța profesioniștilor din domeniile financiar-contabil și fiscal pentru o tranziție de succes.
Comisia Europeană oferă o perspectivă preliminară asupra planului SAFE
Comisia Europeană a comunicat primele idei referitoare la viitoarea propunere pentru o Directivă pentru combaterea rolului facilitatorilor evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE), vineri, 31 martie, în timpul unei conferințe pe teme fiscale desfășurate în Zurich, organizată de American Bar Association Section of Taxation, International Bar Association și International Fiscal Association. Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică la Comisia Europeană, a explicat că intenția este clar aceea de a aplica penalități pentru intermediarii care nu respectă legea. Acesta a menționat posibila creare a unui registru pentru intermediari. Dacă o administrație fiscală din UE identifică un acord care implică o țară terță și concluzionează că acesta este problematic, conduce la pierderi fiscale și intră sub incidența definiției planificării fiscale agresive pe care propunerea SAFE o va introduce, administrația ar putea sancționa intermediarul în cauză, a explicat Benjamin Angel. Pentru cazurile grave sau recurente și după epuizarea tuturor posibilităților de apel, administrația ar putea decide anularea înregistrării intermediarului. În consecință, intermediarului nu i s-ar permite să încheie acorduri fiscale într-o țară terță pentru persoane fizice sau juridice din UE. De asemenea, Comisia ar avea în vedere o amendă pentru clientul care va angaja un intermediar care nu este înregistrat.
Eurodeputații au demarat lucrările la DAC8
Parlamentul European și-a publicat recent proiectul de opinie referitor la propunerea pentru un al optulea amendament la Directiva 2011/16/EU privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC8). Eurodeputatul Rasmus Andresen, membru al Partidului Verde, care a redactat opinia, și-a exprimat satisfacția față de activitatea intensă desfășurată în ultimii ani în domeniul schimbului de informații. Deși a subliniat „rolul tot mai extins și important al Parlamentului European în legislația fiscală europeană”, acesta și-a exprimat regretul cu privire la faptul că recomandările acestuia au fost introduse doar parțial de Comisie în propunerea sa privind DAC8. În acest scop, în proiectul de opinie, acesta tratează integrarea unora dintre aceste recomandări. Printre altele, raportorul propune scurtarea termenelor-limită până la care autoritățile sunt obligate să furnizeze informațiile solicitate. Totodată, acesta propune extinderea categoriilor de informații privind beneficiarii reali care fac obiectul schimbului pentru a include câștigurile de capital din bunuri imobile, active financiare și de lux păstrate în porturi libere, depozite vamale sau seifuri. Raportorul face referire și la hotărârea recentă a ECJ care invalidează dispozițiile de raportare ale DAC6 ce încalcă privilegiile profesionale și face apel la Comisie să prezinte o propunere care ar face Directiva conformă cu decizia Curții, păstrând în același timp obligația asupra intermediarilor de a raporta acordurile transfrontaliere de planificare agresivă. Alte aspecte tratate în amendamente includ și auditurile comune, numărul de identificare fiscală (TIN) european și prezentarea informațiilor comunicate ca urmare a acestei directive.
Eurodeputații chestionează Comisia referitor la un impozit minim efectiv pe câștigurile de capital în UE
Într-o întrebare scrisă publicată miercuri, 4 aprilie, eurodeputați ai Partidului Verde, Claude Gruffat, Ernest Urtusan, Terry Reintke, David Cormand, Kira Marie Peter-Hansen și Rasmus Andresen, au întrebat Comisia dacă aceasta va evalua posibilitatea introducerii unui impozit minim pe câștigurile de capital în UE și va lua în considerare transformarea acestuia într-o resursă proprie a UE. În Uniunea Europeană, impozitarea câștigurilor de capital diferă foarte mult de la un stat membru la altul, au notat eurodeputații. Aceste disparități pot conduce la evitarea obligațiilor fiscale și transferul proprietății capitalului, în locul realizării obiectivului unei redistribuiri reale a bogăției, acesta fiind principiul fundamental al impozitării, au explicat aceștia. Cei șase eurodeputați ai Partidului Verde consideră că un impozit minim asupra câștigurilor de capital în UE ar avea potențialul de a obține o redistribuire reală a averii prin impozitarea capitalului. Comisia va trebui să ofere un răspuns în termen de opt săptămâni.
EDPB invocă preocupări referitoare la evoluțiile recente privind pachetul AML
Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor (AEPD) a publicat miercuri, 4 aprilie, o scrisoare pe care a transmis-o Parlamentului European, Consiliului UE și Comisiei Europene, ce tratează evoluțiile recente privind pachetul AML. Scrisoarea pune în evidență riscurile semnificative la adresa confidențialității și protecției datelor prezentate de unele amendamente introduse de Consiliu (articolele 54(3a), 55(5) și 55(7) a), care ar permite entităților private, în anumite condiții, să distribuie date personale între ele în scopuri AML/CFT care privesc tranzacții suspecte și date colectate în decursul îndeplinirii obligațiilor de verificare prealabilă a clienților. EDPB a exprimat îngrijorări cu privire la legalitatea, necesitatea și proporționalitatea acestor prevederi, care ar conduce, în opinia autorității, la o procesare la scară foarte largă a datelor de către entități private. Mai mult, EDPB a considerat că amendamentele nu specifică în mod adecvat condițiile în care o astfel de procesare este adecvată și acestea nu furnizează suficiente măsuri de protecție, dat fiind faptul că o astfel de procesare ar putea avea un impact semnificativ asupra persoanelor, cum ar fi includerea pe lista neagră și excluderea din serviciile financiare. Așadar, EDPB recomandă colegiuitorilor să nu includă aceste prevederi în textul final.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.
Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF