Conferința TVA devine digitală: perspectiva practicianului în domeniu
În cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) miercuri, 7 decembrie 2022, consilierii fiscali au discutat cu Patrice Pillet, Directorul Departamentului pentru TVA la Comisia Europeană, modul în care pachetul de măsuri „TVA în era digitală” (ViDA) va afecta profesia și care sunt beneficiile preconizate ale acestuia, cu doar o zi înainte de a fi adoptat oficial pe 8 decembrie. „Facturarea electronică, asociată cu schimbările necesare din domeniul reglementării, vor modifica cu siguranță peisajul profesiei noastre. Și suntem cu adevărat pregătiți pentru acest lucru!”, a declarat președintele ETAF, Philippe Arraou. ETAF salută și sprijină abordarea etapizată privind facturarea electronică și raportarea digitală propusă în noul pachet. Accesul aproape în timp real, propus la informațiile de facturare prin intermediul unei baze de date centrale europene, ar genera economii de peste 4,1 miliarde de euro în medie pe an în ceea ce privește costurile de conformitate pentru afacerile din UE, a estimat Patrice Pillet. În opinia reprezentantului ETAF în VAT Expert Group din cadrul Comisiei, dr. Stefanie Becker, din cauza fragmentării existente a sistemelor de facturare electronică întreprinderilor le este dificil să desfășoare activități transfrontaliere, iar identificarea unei soluții la nivel UE este urgentă. Olivier Hody, consilier fiscal membru al ITAA și partener la Deloitte Global Tax Center Europe, a pus în evidență preocupările profesiei legate de intrarea unor noi jucători în domeniul facturării electronice pe piață și potențialul „risc de uberizare”. Totodată, speakerii au discutat ceilalți doi piloni ai pachetului: normele TVA actualizate pentru transportul de pasageri și platformele de cazare pe termen scurt, precum și introducerea unei singure proceduri de înregistrare în scopuri de TVA la nivelul UE. Evenimentul nostru poate fi revăzut online aici.
Comisia își prezintă pachetul TVA în era digitală
Comisia Europeană a publicat joi, 8 decembrie, pachetul său, „TVA în era digitală” (ViDA). Acesta conține trei piloni: – dispoziții obligatorii privind facturarea electronică transfrontalieră obligatorie și raportarea digitală utilizând standardul european EN 16931; – norme TVA actualizate pentru transportul de pasageri și platformele de cazare pe termen scurt și; – introducerea unei singure proceduri de înregistrare în scopuri de TVA la nivel UE. Toate schimbările propuse vor fi implementate în etape între 2024 și 2028. Comisia estimează că noile măsuri vor ajuta statele membre să colecteze până la 18 milioane de euro în venituri din TVA anual. În aceeași zi, Comisia a publicat și raportul privind decalajului încasărilor de TVA pentru 2022, care arată că statele membre au pierdut 93 de miliarde de euro în venituri din TVA în 2020.
Cel de-al optulea amendament la directiva privind cooperarea administrativă (DAC 8)
Comisia Europeană a prezentat joi, 8 decembrie, o propunere de directivă care modifică pentru a opta oară Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC 8). Principalul scop al acestei propuneri este de a extinde schimbul automat de informații dintre statele membre UE prevăzut de directivă la veniturile obținute prin intermediul activelor crypto. Textul prevede raportarea de către operatorii de servicii aferente tranzacționării monedelor virtuale din UE și din afara UE (atunci când au utilizatori rezidenți pe teritoriul UE care trebuie raportați). Atât tranzacțiile interne, cât și cele transfrontaliere sunt acoperite. Potrivit Comisiei, schimbul de informații ar putea ajuta statele membre să recupereze 2,4 miliarde de euro din veniturile fiscale datorate. Totodată, propunerea extinde domeniul de aplicare al schimbului automat de norme transfrontaliere avansate pentru persoanele cu averi nete mari, care dețin un minim de 1.000.000 de euro sub formă de patrimoniu financiar sau pentru investiții, ori sub formă de active aflate sub administrare. Acestea exclud reședința principală privată a persoanei. Statele membre vor trebui să facă schimb de informații referitoare la normele transfrontaliere avansate emise, modificate sau reînnoite între 1 ianuarie 2020 și 31 decembrie 2025, dacă erau încă valabile la 1 ianuarie 2026. În final, propunerea stabilește un nivel minim comun de penalități pentru cele mai grave situații de comportament neconform.
Acord în Consiliu privind reglementarea AML și AMLD6
Consiliul UE a adoptat miercuri, 7 decembrie, poziția referitoare la reglementarea împotriva spălării banilor (AML) și o nouă directivă (AMLD6), propusă de Comisia Europeană în iulie 2021. Normele AML europene vor fi extinse la sectorul crypto. Textele impun în mod special furnizorilor de servicii aferente activelor crypto să aplice măsurile de verificare prealabilă a clienților atunci când efectuează tranzacții de 1.000 de euro sau mai mult și să adauge măsuri pentru atenuarea riscurilor asociate tranzacțiilor cu portofele autogestionate. Statele membre UE au convenit și asupra unei limite maxime la nivel UE de 1.000 de euro pentru plățile în numerar, permițându-le în același timp statelor membre să impună o limită maximă mai scăzută. Textele mai prevăd că țările terțe care sunt include în lista elaborată de Financial Action Task Force (FATF) vor fi incluse și pe listele UE. În consecință, vor exista două liste europene, o „listă neagră” și o „listă gri”, reflectând lista FATF. Comisia nu va trebui să refacă procesul de identificare efectuat de FATF. Cu privire la normele privind beneficiarii reali, Consiliul UE a clarificat faptul că calitatea de beneficiar real se bazează pe două componente – proprietate și control. Consiliul UE a detaliat și modul de identificare și verificare a identității beneficiarilor reali pentru toate tipurile de entități, inclusiv cele din afara UE. Prevederile referitoare la protecția datelor și păstrarea documentelor sunt, de asemenea, clarificate pentru a facilita și accelera activitatea autorităților competente. Se preconizează că Parlamentul European va adopta o poziție cu privire la aceste texte la mijlocul lunii martie 2023, după ce vor începe negocierile interinstituționale.
ECJ clarifică regulile pentru avocații-intermediari în planificarea fiscală agresivă
Directiva 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal prevede ca toți intermediarii implicați în planificarea fiscală transfrontalieră potențial agresivă să raporteze această practică autorităților fiscale. Totuși, fiecare stat membru poate oferi avocaților o scutire de la această obligație în cazurile în care acest lucru ar fi contrar secretului profesional. Cu toate acestea, avocații intermediari trebuie să notifice fără întârziere orice alt intermediar, sau contribuabilul în cauză, cu privire la obligațiile sale de raportare către autoritățile competente. Într-o hotărâre (Cazul C-694/20) publicată joi, 8 decembrie, Curtea de Justiție a UE a decis că prin Carta drepturilor fundamentale se protejează confidențialitatea întregii corespondențe între persoane și se asigură o protecție sporită pentru comunicările dintre avocați și clienții lor pe baza secretului profesional. Obligația menționată mai sus sugerează că altor intermediari le este adusă la cunoștință identitatea avocatului intermediar și analiza sa potrivit căreia schema ar trebui raportată. Acest lucru interferează cu dreptul la respectarea comunicărilor dintre avocați și clienții lor, a declarat Curtea. Mai mult, obligația intermediarilor de a informa autoritățile fiscale cu privire la identitatea și consultarea avocatului conduce la o a doua interferență. Obligația de raportare pentru alți intermediari care nu fac obiectul privilegiului legal profesional și, dacă nu există astfel de intermediari, acea obligație pentru contribuabilul relevant, asigură, în principiu, că autoritățile fiscale sunt informate, a concluzionat ECJ.
Consultare OCDE privind elementele de proiectare ale măsurii „Amount B” a Pilonului I
Joi, 8 decembrie, OCDE a publicat un document de consultare publică referitor la principalele elemente de proiectare ale măsurii „Amount B” a Pilonului I (realocarea drepturilor de impozitare). Măsura B furnizează o abordare simplificată și optimizată pentru aplicarea principiului deplinei concurențe pentru activitățile standard ale pieței interne și activitățile de distribuție, cu accent pe nevoile țărilor cu capacități reduse. Documentul subliniază domeniul de aplicare, metodologia de stabilire a impozitului și stadiul actual al discuțiilor care privesc un cadru general de implementare adecvat și solicită contribuții de la părțile interesate referitor la un număr de întrebări specifice. Părțile interesate pot transmite comentarii la secretariatul OCDE în cadrul consultării publice până la 25 ianuarie 2023.
Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF